Ujian Formatif
Ujian formatif ialah ujian yang dijalankan secara berterusan, iaitu semasa pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan. Tujuannya ialah untuk mengenal pasti kelemahan yang wujud semasa pengajaran dan pembelajaran. Dapatan daripada ujian formatif ini akan memberi maklum balas kepada guru dan dengan itu guru dapat membaiki dari segi pengajarannya dan memberi tumpuan yang lebih pada tajuk-tajuk yang menimbul kesulitan kepada pelajar. Oleh itu ujian formatif adalah penting untuk menentukan sesuatu kursus atau program itu berkesan dan menepati matlamat yang ditentukan. Contoh ujian formatif ialah ujian yang guru beri di bilik darjah seperti ujian ringkas, kuiz, kerja rumah untuk mengetahui tahap kebolehan pelajar.
Keberkesanan Menjalankan Ujian Formatif
1. Menentukan Tajuk Pengajaran 2. Menentukan Aspek dan Tahap Penguasaan 3. Menghubungkan Elemen dengan Tajuk 4. Membina Soalan Ujian 5. Mencadangkan Tindakan Susulan
Kata Tugas
Tahap Penilaian | Bentuk Soalan |
Pengetahuan | Siapa , Apa, Di Mana , Terangkan |
Kefahaman | Huraikan, Bandingkan, Bezakan, Nyatakan |
Aplikasi | Gunakan, Selesaikan, Kelaskan, Pilih |
Analisis | Kenapa, Kenalpasti, Rumuskan, Tentukan,Buktikan |
Sintesis | Selesaikan |
Penilaian | Nilaikan, Pilih, Bicarakan, Menaksirkan |
Ujian Sumatif
Ujian sumatif ialah ujian yang dijalankan di akhir sesuatu kursus atau program. Ia bertujuan untuk memperoleh maklumat tentang pencapaian pelajar pada kursus itu, atau untuk mengetahui setakat mana keberkesanan program yang telah dijalankan itu. Ujian sumatif juga diguna untuk tujuan persijilan. Contoh ujian sumatif ialah ujian pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.
Perbezaan Penilaian Formatif Dan Penilaian Sumatif
Aspek |
Penilaian Formatif |
Penilaian Sumatif
|
Konsep |
Ujian yang boleh dibentuk dan ditadbir secara formal atau tidak formal bagi mengesan kemajuan atau penguasaan murid terhadap sesuatu pembelajaran
|
Ujian yang dijalankan secara formal bagi mengesan pencapaian murid dalam tempoh tertentu persekolahan. |
Tujuan
|
Mengenal pasti tahap penguasaan dan kemajuan murid dan seterusnya mengambil langkah susulan bagi membaiki kelemahan yang wujud.
|
Mengenal pasti pencapaian pelajar untuk beberapa topik pembelajaran dan seterusnya memberikan skor dan gred pencapaian pelajar.
|
Waktu penilaian |
Sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung
|
Selepas beberapa topik pembelajaran atau pada pertengahan atau akhir penggal persekolahan.
|
Kaedah |
Formal : pensel-kertas Tidak formal : pemerhatian, soal jawab, tugasan, latihan
Dibuat secara individu atau dalam kumpulan
|
Dibuat secara formal – ujian pensel-kertas, lisan.
Dijalankan secara berkumpulan |
Selepas penilaian dijalankan
|
Membaiki kelemahan murid serta merta dengan mengulang semula topik pembelajaran – pemulihan
Menjalankan aktiviti pengukuhan – pengayaan
|
Menempatkan murid mengikut kumpulan pencapaian yang sesuai.
Memberikan pengiktirafan – sijil, hadiah dsb.
Membaiki kurikulum / mata pelajaran
|
| |
|
0 comments:
Post a Comment